Slovensko potrebuje väčšiu vymožiteľnosť práva a spravodlivosti. Kvalita súdnych rozhodnutí je popri dĺžke súdneho konania jedným z dlhodobých a najvážnejších problémov justície. Súdy a sudcov vníma verejnosť ako uzavretú spoločnosť, ktorá je vo veľkej miere ovplyvňovaná rodinkárstvom, korupciou, netransparentnosťou a neschopnosťou rozhodovať efektívne, spravodlivo a zákonne.
Náš cieľ: Súdy majú mať stanovené maximálne lehoty, dokedy musia rozhodnúť.
Právny systém musí byť stabilný, pretože stabilita a predvídateľnosť právneho systému je jedným zo základov právneho štátu. Súdy majú rozhodovať efektívne, rýchlo, transparentne a predvídateľne.
Riešenia:
1. Povinné maximálne lehoty
V rámci rozhodovacej činnosti súdov aj v nadväznosti na nové procesné kódexy zavedieme lehoty na rozhodovanie sporov a niektoré procesné úkony súdu, aby okresné súdy museli spor rozhodnúť v definovanej lehote, napríklad v nesporových konaniach týkajúcich sa obchodného registra alebo maloletých detí.
2. Vytváranie väčších súdov
Nevyhnutnosťou pre zlepšenie rozhodovania sú väčšie súdy, ktoré by boli schopné lepšie zvládať nápor a špecializáciu sudcov. Zároveň vedia lepšie zabezpečiť náhodné prideľovanie prípadov sudcom, čo zníži priestor pre korupciu.
3. Funkčný manažment súdov
V rámci organizácie práce súdov treba ďalej vytvárať predpoklady pre rozdelenie práce medzi sudcov a odborných zamestnancov tak, aby bol sudca odbremenený od administratívnej práce a mal lepšie podmienky pre rozhodovaciu činnosť. Musia existovať jasné pravidlá na stanovenie počtu sudcov a počtu a prerozdelenia ostatných justičných zamestnancov, ktoré dokážu zabezpečiť efektívne fungovanie súdov.
4. Odborný výber sudcov
Jasné a objektívne kontrolovateľné pravidlá fungovania musia existovať pri výbere sudcov, justičných čakateľov a vyšších súdnych úradníkov. Posilnením verejnej kontroly zabezpečíme, aby sa do súdneho systému dostávali len ľudia, ktorí majú odborné, kvalifikačné a osobnostné predpoklady.
5. Funkčné disciplinárne konanie
Je nevyhnutné, aby disciplinárne konania fungovali nie ako prostriedok vyrovnávania si účtov „zákonným spôsobom“, ale ako efektívny a funkčný nástroj sankcie za previnenia. Sprísnime hodnotenia sudcov a sfunkčníme disciplinárne senáty, aby v systéme dlhodobo nepôsobili ľudia, ktorí sa z funkcie sudcu diskvalifikovali.
6. Zavedenie dočasných sudcov
Musíme sa opäť zaoberať otázkou zavedenia dočasných sudcov na 4 roky s možnosťou ich následnej voľby/vymenovania na doživotie, a tiež zavedením vekovej hranice pre výkon funkcie sudcu (napríklad 62 rokov). Tieto zásadné zmeny fungovania súdnictva však treba presadiť na základe všeobecnej zhody ústavnou väčšinou – aby tieto zmeny boli trvalé a systém nehrozili ďalšie zásadné obraty po najbližšej výmene politickej garnitúry.
7. Dofinancovanie súdov
Základným predpokladom sfunkčnenia justície je jej dofinancovanie. Pripravíme kľúč na jasné a predvídateľné prerozdeľovanie financií súdom určené na ich dobudovanie a materiálno-technické vybavenie.
8. Verejný register dlžníkov a veriteľov
Zavedieme verejný register dlžníkov a veriteľov, ktorý zabezpečí lepšiu komunikáciu veriteľov s dlžníkmi a umožní „kontrolu“ platobnej schopnosti v obchodno-záväzkových vzťahoch.
9. Bezplatná právna pomoc
Zo strany štátu je nevyhnutné zabezpečiť kvalitnú a fungujúcu právnu pomoc pre nízkopríjmové skupiny obyvateľov, najmä v súčasnosti pri zásadnej zmene rozhodovania a fungovania súdov. Sfunkčníme preto Centrum právnej pomoci ako inštitúciu reálne zabezpečujúcu prístup k spravodlivosti pre nízkopríjmové kategórie ľudí.
